2011. április 15., péntek

Gerinctúra a Besszádokban 2. nap

Jetski

Besszádok 3. nap nagyobb térképen való megjelenítése
Ha időben fekszel, gond nélkül kelsz. Terveknek megfelelően keltünk útra.

Reggeli készülődés (Fotó: Őrsi Bálint)

Valamivel nehezebbnek tűnik a terep mint tegnap, csak halványan látszanak a nyomok, mi pedig gyakorta mélyre süppedünk. Általában csak lábszár középig, néha térdig, derékig. Mikor elöltünk erre jöttek még fagyott lehetett a hó, de most az enyhe időben már nehezebb az ember dolga. Leginkább a nyereg utánra prognosztizált állapotoktól tartunk, onnan vélhetően járatlan lesz. Az idő viszont továbbra is szép, süt a napocska, kicsit kerge a szél. Igazán jó napfelkeltés képek nem készülnek, addigra nem értünk el nagyobb rétet, de így is készül egy-két elfogadható felvétel.

Strop nyerge(Fotó: Pap Gábor)

Strop (Fotó: Őrsi Bálint)

Kilátás dél felé Sinkowa oldalából (Fotó: Őrsi Bálint)

Rét a Rypy alatt (Fotó: Pap Gábor)

Három órába kerül eljutni a hágóba, miközben motoros szánok (nekünk jetski) nyomai jelennek meg a hóban.

Rypy oldalában (Fotó: Őrsi Bálint)

Ereszkedés (Fotó: Pap Gábor)

Ruskové sedloban ledobjuk a táskákat, és töltünk vizet a forrásból, meg megnézzük az esőházat is. Szépen rendbe van tartva, látszik, hogy rendszeresen használják, tűznyomok vannak a ház előtt a hóban. Nem lett volna rossz itt aludni, de ma este már egy ehhez hasonlóban hajtjuk álomra fejünket.

Víztöltés (Fotó: Pap Gábor)

Épp visszaérünk a zsákokhoz, amikor zúgásra leszünk figyelmesek. Egy csapat jetski húz pontosan abba az irányba, amerre megyünk. Most nem bánjuk a dolgot, legalább kicsit letapossák nekünk a havat bármeddig is menjenek. Kruhliak csúcsig úgyis jó 300 m szint van 4 km-en. Két elég erős emelkedő és egy lazább átkötő rész van a tetőig, a töppedő hó talán még segít is a kapaszkodásban. A csúcson fonódik a szlovák és a lengyel piros sáv, oda kell figyelni merre menjen az ember. A táblák szerencsére helyükön vannak.
Békésen trappolunk a nyomokban, de a következő réten lefordulnak azok egy oldalgerincre a lengyel piroson. Hát ennyi volt, vége a jó világnak. Minden méterért hálásak vagyunk!

Nyomok balra, mi jobbra (Fotó: Pap Gábor)

A nyilt részen mélyre süllyedünk a hóban, jelentősen lelassulunk. A következő nyeregben még a Kurników Beskid előtt csokiszünetet rendelünk el. Alig vesszük le a zsákokat, ismét motorzúgás üti meg fülünket. Megjelennek a Ruskové sedlóban látott jetskisek. Ezúttal megállnak pár szót váltani velünk. Hatalmas 800 köbcentis jószágaik vannak a lengyel srácoknak. Felajánják, hogy elviszik cuccainkat egy darabon, de mi kitartunk. A személyszállítás már gondolkodóba ejtett volna, lehet motoros kispistázás, de ilyen járművön még nem ültünk.

Motoros szános horda (Fotó: Őrsi Bálint)

Pihenőn (Fotó: Pap Gábor)

Hullámzunk tovább a gerincen, rétek váltják a bükkösöket, és fordítva. Érdekes, hogy nincs fenyves öv, a lombhullató erdő után egyből a havasi rét következik. A látóhatárt már elfoglalja a a Rawka tömbje, de majd csak holnap reggel jutunk el odáig. Ebédidőben megint levonulunk az északi oldalra, az erős szél elől. Csurom víz a bakancsom, fázik is benne a lábam rendesen.

Nyomok (Fotó: Pap Gábor)

Hóturzás (Fotó: Őrsi Bálint)

Ebéd a szélárnyékos oldalon(Fotó: Pap Gábor)

Teli hassal támadjuk a Ďurkovecet. A mély hó mellett a szél is akadályoz, már komolyan taszigál minket zsákostól. Fent újra emberekkel találkozunk. Három szlovák srác jött fel, snowboard-al, bobbal, és fenékcsúszkával. A legközelebbi falu légvonalban 3-4 km.

Kapaszkodás a csúcsra (Fotó: Őrsi Bálint)

Bátor csúszkálók (Fotó: Pap Gábor)
Megyünk tovább, következő megállónk a Rabia szikla. Ez az első sziklafal utunk során, több nem is nagyon lesz. A Besszádok nem vad vidék, bárki által járható. Ez a szikla sem túl látványos, de a kilátás jó.

Kilátás a szikláról kelet felé (Fotó: Pap Gábor)

Nemsokára már a nyeregben lévő esőháznál vagyunk. Lehetőségként meghagytuk, hogy itt aludjunk, de elég huzatos az építmény, hó van a földön, pad, asztal nincs. Innnen alig 4 km a következő ház forrással, és még rengeteg időnk van sötétedésig.  A Čiert’až alatti építmény már sokkal jobban fest, pad, asztal és száraz fa is akad. Míg Bálint vizet hoz, én fát gyűjtök. Vacsorára leves, és rizses-kolbászos-szalonnás trutymó a menü.

Esőház Čiert’až alatt. Ma itt alszunk (Fotó: Pap Gábor)

Tábortűz (Fotó: Pap Gábor)

A tűz hamar elmerül a hóban, hiába raktam alapnak vizes fát bőven, de a nadrágom megszáradt, a zoknik részben, cipő alig. Kár hogy állvány híján nem tudjuk lefényképezni a holdvilágos éjjelt, káprázatos.