2011. november 13., vasárnap

"Bicaj" túra 2011. július 13. kedd 7. nap

Bicaj túra 07. nap Korab, Radomire-Shumat nagyobb térképen való megjelenítése

Kicsit korábban, négykor kelünk, óracsörgésére. Hamarosan a házigazda is megjelenik, hogy fölkeltünk-e, aztán lefekszik a birkákra őrizni a holmikat. Már világosodik, mikor elindulunk. Még el sem hagyjuk a falut, mikor turistajelzésbe botlunk. Kisebb sokkot kapunk, arra készültünk, hogy internetes leírások és térképek segítségével fogunk mászni. Erre kellett volna az iránytű. Örömünkben mindjárt el is vesztjük a jelzést. Párszáz métert toronyiránt megyünk, mire újra az ösvényre érünk. Az első nagy lépcső feljutni a kb. 1250 méteren fekvő faluból az 1900-2000 méter körül fekvő alsó rétre, ami gleccservölgy lehetett valaha. Épp fölkel a nap, mikor a rét peremére érünk.
7. nap Napfelkelte a Korab-rét aljában (Fotó: Pap Gábor)
Ellenfényes a völgy, de sikerül elkapni néhány szép pillanatot. Rengeteg állat van a réten, és több pásztorszállás is. Fejés idején érkezünk. A pásztorok barátságosak, kutyáik visszafogottak. Kis keresgélés után rátérünk a felső rétre vezető ösvényre.
7. nap Hajtják a birkákat a legelőre (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Korab-rét (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Festői táj (Fotó: Őrsi Bálint)
Látványos csúcsok, üde rétek vesznek körül minket, főleg az utolsó pásztorszállás után. Megjelennek az első hófoltok is. Beérve a Korab szoknyájához egy kőfolyásos havas szakaszon elvesztjük a jelzést, és nem is találjuk meg, így megyünk az orrunk után a füves nyeregbe. GE-ről már ismerős a hely, a macedónok éves Korab mászásáról viszonylag sok képet töltöttek fel. Könnyedén elérjük a 2764 méter magas közös albán-macedón országcsúcsot. Megejtjük a szokásos fényképeket, pihenünk eszünk.
7. nap A felső rét madártávlatból (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Még iránytábla is volt (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Golem Korab/Maja e Korabit a közös Macedón-Albán országcsúcs (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Macedón hegyek (Fotó: Pap Gábor)
Egy jó óra múlva elindulunk a jelzésen lefelé. Nem volt egy egyszerű történet, de teljesíthető. Nem egészen érthető miért nem arra vitték, amerre mi mentünk föl, de ez van.

7. nap Mi egyszerűbb úton jöttünk fölfelé (Fotó: Őrsi Bálint)
Bálintra rájár a rúd, eszébe jut, hogy a kabátja a csúcson maradt, de már túl messze vagyunk, hogy visszaforduljunk. A réteken mindenfelé állatok legelnek idilli a látvány, csak a vízhiány okoz kisebb gondot. A forráshoz érve másfél litert egy ültő helyünkben benyakalunk.
A szálláson minden rendben. Összepakolunk, és nekikezdünk a dinnyének. Eleinte a legkisebb fiú szeli, de aztán hívják barátai, mi pedig hagyjuk, had játsszon. Kegyetlen egy gyümölcs a dinnye, főleg, hogy nekem kell megenni a nagyobbik felét. Kifizetjük a kissé borsos szállásdíjat, lefényképezzük a házigazdát a nagypapa képével, majd útra kelünk Peshkopiba.
7. nap Házigazda a nagypapa képével (Fotó: Pap Gábor)
Összességében lejt az út odáig, de nem ilyen egyszerű a történet, először le kell menni egy folyóvölgybe, majd föl a hágóba, onnan viszont már tényleg nagyjából lejt. Az utat itt is építik, bár még csak a szélesítésnél tartanak, aszfalt a vége felé van. Néhány vad kölyökkel találkozunk út közben, de megússzuk a kalandot.
7. nap Erodálódott sziklafal a falu alatt (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Látkép az útról (Fotó: Őrsi Bálint)
Peshkopi előtt egy kellemes víztározó van, alkalmas lenne a sátrazásra, a korai időpont ellenére is. Óvatosan kikerüljük a pásztor gyerekeket, és a bokros ösvényen lemegyünk a partra. Épp megörülünk, hogy sikerült a terv, mikor feltűnik két idősebb. Jaj. Beszélgetnének, de csak albánul tudnak. Úgy gondolják, hogy ha tagoltan és hangosan mondják, úgy megértjük. Különösen a némileg defektes srác lelkes, meg akar győzni, hogy aludjunk náluk szálláson. Egy darabig reménykedünk, hogy lekopnak, de aztán feladjuk, inkább mi megyünk.
7. nap Jó lett volna itt sátorozni, de nem hagytak (Fotó: Őrsi Bálint)
Néhány kilométerrel később egy folyóhoz ereszkedik le az út, majd hajtűkanyar után ki is kapaszkodik onnan. A folyópart alkalmasnak látszik sátrazásra, fürdésre, de az emberek még kint vannak. Leülünk a betonkorlátra és megvacsorázunk, míg mindenki eltűnik.
7. nap Ebben a völgyben fogunk megszállni (Fotó: Pap Gábor)

7. nap Vacsorázunk, míg tiszta nem lesz a levegő (Fotó: Őrsi Bálint)
Mikor tiszta a levegő legurulunk, és egy kisebb tisztáson letáborozunk. A napból már csak a fürdés és mosás maradt hátra.